Vila Dalmacija na 60. porečkom Annalu naziva “Lonely planet – putovanje u srce domaćeg turizma”

Na 60. porečkom Annalu naziva “Lonely planet – putovanje u srce domaćeg turizma” izlagat će umjetnici i umjetnice: Selma Banich, Duška Boban, Tonći Gaćina, Tjaša Kalkan, Željko Kipke, Igor Kuduz, Bojan Mrđenović, Boris Poljak, Renata Poljak, Ivan Ramljak, Jasenko Rasol, Kristina Restović, Lana Stojićević, Šikuti Machine, Bojan Šumonja
Izbornica: Leila Topić> Izložbi će prethoditi performans Šikuti Machine i Selme Banich: “Ženila se tuga i nevolja, pir delala, kruha ni imala”, u četvrtak, 6. 8. s početkom u 20 sati na Trgu slobode.Performansom kotrljanja bale sijena porečkim središtem (izravna referenca na performans “Kolo” Šikuti Machine iz 2010.), Selma Banich i Šikuti Machine obilježavaju ne samo dvadesetogodišnjicu kontinuiteta rada udruge, već i uprizoruju svojevrstan podsjetnik na ono što je masovni turizam donio Poreču, ali i svim obalnim mjestima diljem Jadrana. Agrari i stancije ustupile su mjesto turističkim apartmanima, izmijenivši sliku tradicionalnih istarskih, odnosno mediteranskih pejzaža. Kotrljajući balu sijena, Selma Banich i članovi grupe zastajkuju da se okrijepe, pozivaju slučajne prolaznike da se uključe u proces, razgovaraju s njima te im pojašnjavaju zašto je nastao ovaj performans. Oni tako emancipatorski iznova zauzimaju prostore osvojene masovnim turizmom, prisjećajući se težačkog posla koji ostao zapamćen tek kao neukusna krivotvorina u prodavaonici suvenira. Obljetnički porečki Annale naslovljen je “Lonely planet – putovanje u srce domaćeg turizma” te kroz multimedijske radove umjetnika i umjetnica različitih generacija, lokalno tematizira globalno važnu temu: nesagledive posljedice neplanskih turističkih djelatnosti, pogubno širenje ekonomije usluga i betonizacije obale, odnosno nestanak javnog prostora na račun unosnih turističkih prostornih „prenamjena“. Kako je zapisala kustosica izložbe i selektorica Annala Leila Topić, „postalo je posve očito da nekritički razvoj turističke industrije rezultira sve češćim ekološkim, društvenim i infrastrukturnim incidentima. To se događa u zemlji koja je sve svoje ekonomsko-političke adute bezrezervno, dugoročno, ali neplanski uložila upravo u taj sektor. Još prošlog ljeta novinske su stupce punile upozoravajuće kritike i tekstovi o negativnim posljedicama stihijske ekspanzije turističke djelatnosti. Od zagađenja plaža, prekomjerne izgradnje i gentrifikacije starih gradskih jezgri do kruzerskog ludila ili uništavanje arhitektonske baštine radi profita. Brojni su kritičari primijetili da šira zajednica nema niti približnu korist od masovnog turizma u odnosu na spomenute štete koji takav neplanski turizam donosi. Ovo je, pak, ljeto, u kojemu svi grozničavo iščitavaju brojke turističkih noćenja, a epidemiološke mjere sukladne su mjerama spašavanja turističke sezone, prokazalo svu krhkost domaćeg gospodarstva koje bezrezervno računa na turizam.“Izložba “Lonely planet” donosi radove petnaest umjetnika i umjetnica koji se kritički osvrću na koncept neodrživog turizma. Od radova koji analiziraju arhitektonsko nasilje poput filma i ciklusa fotografija Renate Poljak, Igora Kuduza ili skulptura Lane Stajićević, duhovito-ironijskog pokušaja spašavanje obale u radovima Tjaše Kalkan, Kristine Restović ili Željka Kipkea, ili analizu tranzicijske propasti radničkih i javnih odmarališta u fotografskim ciklusima Bojana Mrđenovića ili Jasenka Rasola. Trenutno stanje izvrsno prikazuje rad Bojana Šumonje, dok svojevrsno rješenje nudi umjetnica Duška Boban, koja se aktivističkim i umjetničkim radom zalaže za prenamjenu nekadašnje Titove Vile Dalmacije u objekt s javnom funkcijom.